Alla inlägg den 20 mars 2008

Av Mia - 20 mars 2008 19:37

Ja va ska man säga om henne.. hon e inte som alla andra. Detta e min lilla älskling som bor hos min mamma och pappa...

Så fort man öppnar en burk så kommer hon springande och jamar för hon vill ha... så jag har börjat sätta ner burkarna för att hon ska få lukta att de inte e tonfisk (som hon vill ha) utan de e människomat... Men konserverade tomater e tydligen oxå kattmat!! 8/  Hon e för go i alla fall.. min lilla "fis"


Dagen idag så har vi (mams och jag) varit på Lassarettet i Lund på behandling. De va lugnt och skönt för de va enbart mamma och 2 andra som va där inne idag.

Jag fördrev tiden med att virka.. jo vist gjorde jag de. Jag virkade en "påse" till min kamera. Kan kanske lägga ut en bild på den sen..

Blev ganska bra faktis... man kan inte missa var den ligger =)


Sen har vi varit iväg och påsk handlat oxå.. då handla vi oxå in råvaror till Asiatisk böngryta och Grovbröd med frukt och nötter... båda dessa e mumma....fast jag inte e så glad för böner så e denna riktigt smarrigt!! =)


Recepten


Grovbröd med frukt och nötter


1bröd

tid 75min


2dl grovt rågmjöl

5dl vetemjöl

1 ½ dl vetekli

½ dl grovhackade hasselnötter

½ dl grovhackade valnötter

½ hackade, torkade aprikoser

1½tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

1 tsk salt

5dl mild lätt yoghurt

1dl lingon sylt


1. Sätt ungnen på 200 grader

2. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Rör i yoghurten och sylten. Klicka ner smeten i en smord avlång bakform 1½liter

3. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Stjälp upp brödet och låt kallna under bakduk.


LÄTT SOM TUSAN!! =)


Recept 2


Asiatisk böngryta


4pers

30min


2st röda paprikor

1 rödlök

1 vitlöksklyfta

1burk blandade bönor, 400g

2msk olivolja

½tsk malen spiskummin

½tsk malen koriander

½tsk paprikapulver

1burk krossade tomater, 400g

1-1½ tsk salt

½-1tsk curry pasta

2dl lätt kokosmjölk

2-3msk hackad färsk koriander eller mynta (behövs inte)

Servera med ris eller fullkorns nudlar (går även att bara ha en bit bröd till)


1. Dela, kärna ur och skär paprikorna i bitar. Skala och klyfta löken, skala och hacka vitlöken. Låt bönorna rina av SPARA spadet.

2. Hetta upp oljan i en gryta och fräs paprikan, löken och vitlöken under omrörning tills löken har mjuknat. Låt kryddorna fräsa med några sekunder mot slutet.

3. Tillsätt tomaterna, spadet från bönorna, saltet och currypastan. Koka upp och sjud under lock tills paprikan känns mjuk, ca 15min

4.Tillsätt bönorna och kokosmjölken och låt koka i 10 min..


Värd att smaka!!!

Av Mia - 20 mars 2008 06:50

Jag e uppe innan tuppen och ska snart iväg till mamma.

 Vi ska iväg till nevrologen idag för mammas behandling. Hon får behandling var 4de vecka. De e något kortison preparat som "puttar" tillbaka mammas imun försvar. De e så att mammas imun försvar har fått försig att mamma har något farligt i kroppen och attakerar den friska nervernas myelin (höljet runt nerverna).


Jag har passet till 21 ikväll...men sen e jag faktist ledig i morgon som de ser ut. Fast de vet man ju aldrig.. mammas andra assistent som inte e familj hon va sjukskriven igår.. hon har något problem med höften...så hon kanske inte kommer  i morgon heller...så de kanske slutar med att jag ska jobba i morgon i alla fall... vi får se!


nepp...här blir inga barn gjorda! (och tur e ju de!) =)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards